АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У СФЕРІ ЗАКУПІВЕЛЬ ТОВАРІВ, РОБІТ, ПОСЛУГ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОТРЕБ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ

Keywords: administrative-legal relations, purchasing of goods, works, services, police, mechanism of legal regulation

Abstract

The legislation on public procurement does not take into account the specifics of the bodies of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, which have a unique organizational structure, in which the authority to participate in public procurement is distributed in different ways, depending on the nature of the goods procured, works and services. In some cases, a mixed model that includes elements of the distribution system is used. The law does not fully take into account the fact that the Ministry of Internal Affairs of Ukraine is a consumer of a wide range of goods, works and services, which stipulates the simultaneous use of different procurement schemes. Taking into account the introduction of European standards into the activities of the National Police, it becomes necessary to bring the regulatory framework to the requirements of the European Union in this area of legal regulation. Despite the relevance of the issues, the administrative-legal relations that arise in the field of procurement of goods, works and services is not sufficiently investigated. The article deals with theoretical approaches to the definition of administrative-legal relations that arise in the field of procurement of goods, works and services for the needs of the National Police. The role of the subjects of administrative-legal relations arising in the process of procurement of goods, works, and services for the needs of the police is revealed: firstly, those who take direct part in the procurement procedure; secondly, on the same subjects, but with powers in the field of administrative- legal regulation; and thirdly, who administer this sphere of activity. Despite the importance of the effectiveness of the right regulation of the order of providing the needs of the bodies of the National Police in goods, works or services. As a result of the accumulation of norms, parallel administrative procedures are created. Legal entities in the field of procurement for state needs are legally unequal parties, on the one hand, a state body, and from another legal entity or an individual entrepreneur. The object of legal relations in the field of procurement of goods, works and services for the needs of the police is the needs of the customer, expressed in the acts of conduct. The relations in the field of procurement have an administrative-legal nature, as evidenced by the signs: legal inequality of the parties, which arises in the course of management activities, ensuring public interest.

References

Адміністративне право України. Академічний курс: підручник: У двох томах: Том 1. Загальна частина / Ред. колегія: В.Б. Авер’янов (голова). Київ : Видавництво «Юридична думка», 2004. 584 с.

Фролов Ю. М. Особливості адміністративно-правових відносин у сучасних умовах. Порівняльно- аналітичне право. 2018. №.1. С. 234-236.

Пивовар Ю. І., Новаковець В. М. Фінансово-правове регулювання публічних закупівель в Україні : монографія. Київ : ТОВ «Три К», 2012. 224 с.

Цибульник Н. Ю. Адміністративно-правове забезпечення публічних закупівель в Україні : дис. … канд. юрид. наук : спец.: 12.00.07. Київ, 2018. 222 с.

Толстой Ю. К. К теории правоотношения. Ленинград : Издательство Ленинградского Университета, 1959. 88 с.

Про публічні закупівлі : Закон України від 25.12.2015 р. № 922-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 9. Ст. 89.

Про затвердження Положення про Міністерство внутрішніх справ України : Постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 р. № 878. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/878-2015-%D0%BF (дата звернення 24.01.2019).

Шершеневич Г.Ф. Общая теория права : учебное пособие по изданию 1910-1912 гг. в 2-х томах. Москва : Издательство «Юридический колледж МГУ», 1995. – Т. 2. 620 с.

Кобалевский В. Л. Советское административное право. Харьков : Юридическое издательство Наркомюста УССР, 1929. 417 с.

Про затвердження Положення про тендерний комітет МВС : Наказ МВС України від 01.08.2016 р. № 737. URL. http://consultant.parus.ua/?doc=0AD11DB0F6 (дата звернення 24.01.2019).

Бондаренко В. А., Пустова Н. О. Характеристика принципів адміністративних процедур публічних закупівель. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. 2016. № 4. С. 150-161.

Про Кабінет Міністрів України : Закон України від 27.02.2014 р. № 794-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 13. Ст. 222.

Ковбасюк В. Характеристика об’єкта правовідносин у сфері адміністративного судочинства. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 3. С. 85-89.

Фролов Ю. М. Особливості адміністративно-правові відносин у сучасних умовах. Порівняльно- аналітичне право. 2018. № 1. С. 234-236.

Алексеев С. С. Проблемы теории права: Основные вопросы общей теории социалистического права. Курс лекций в 2-х томах. Том 1. Свердловск: Издательство Свердловского юридического института, 1972. 396 c.

Панова О. О. Зміст адміністративно-правових відносин у сфері забезпечення публічної безпеки. Юридичний науковий електронний журнал. 2018. № 2. С. 144-146. URL. http://lsej.org.ua/2_2018/39.pdf (дата звернення 24.01.2019).

Published
2018-12-27
How to Cite
Ковалів, М. В., & Єсімов, С. С. (2018). АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ВІДНОСИНИ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У СФЕРІ ЗАКУПІВЕЛЬ ТОВАРІВ, РОБІТ, ПОСЛУГ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОТРЕБ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 20, 160-166. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/112