ЦИФРОВИЙ МАРКЕТИНГ: СУТНІСТЬ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ

Keywords: digital marketing, digital marketing tools, information society

Abstract

The rapidly evolving information society is characterized by the increasing role of informatization and digital information and communication technologies, informatization of relations between all market actors using the Internet and digital channels, shaping the global space and the development of the digital economy. The information society has developed significantly in Ukraine, where the digital economy has begun to develop. The development of the digital economy of Ukraine is to create market incentives, motivate demand and formulate needs for the use of digital technologies, products and services among Ukrainian sectors of industry, as stated in the Concept of development of the digital economy and society of Ukraine approved by the Cabinet of Ministers for 2018-2020. This concept emphasizes that "the path to the digital economy lies through the internal market for the production, use and consumption of information and communication technologies and digital technologies".

Digital information and communication technologies have an active influence on the marketing activity of enterprises, significantly changing its forms and methods. This requires new approaches to transforming views on marketing management and the use of marketing tools. In such conditions, a separate trend has been formed and developed in the theory and practice of modern marketing – digital marketing, which actively and effectively influences all areas of activity of enterprises, regardless of ownership.

The intensive development and use of digital information and communication technologies in today's globalized information society has led to the active introduction of digital marketing in business. The use of digital marketing tools and methods by enterprises significantly influences the behavior of the target audience, activates loyalty programs, promotes image enhancement, achievement of the planned marketing goals, competitive positions of enterprises and generally increases the efficiency of entrepreneurial activity. And these trends will only intensify.

References

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67 «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації» [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-cifrovoyi-ekonomiki-ta-suspilstva-ukrayini-na-20182020-roki-ta-zatverdzhennya-planu-zahodiv-shodo-yiyi-realizaciyi.

Карпіщенко О.О. Цифровий маркетинг як інноваційний інструмент комунікацій / О.О. Карпіщенко, Ю.Е. Логінова // Електронний архів Сумського державного університету [Електронний ресурс]– Режим доступу: http: // essuir.sumdu.edu.ua.

Спеціалізоване агентство контент-маркетингу [Електронний ресурс] // Content Marketing. ― Режим доступу: http: // contentmarketing.com.ua / tsifroviy-marketing-10-golovnihproblem.

Вертайм К. Цифровой маркетинг. Как увеличить продажи с помощью социальных сетей, блогов, вики-ресурсов, мобильных телефонов и других современных технологий / К. Вертайм, Я. Фенвик. – М. : Альбина-Паблишер, 2010. – 384 с.

Mobile Ad Spend to Top $100 Billion Worldwide in 2016, 51% of Digital Market [Electronic resource] // eMarketer. – Mode of access : http: // www.emarketer.com / Article / Mobile-Ad-Spend-Top-100-Billion-Worldwide-2016-51-of-Digital-Market / 1012299.

До 2021 року число підключених до мереж стільникового зв'язку пристроїв досягне 28 млрд [Електронний ресурс] // Finance.ua. про гроші – Режим доступу: http: // news.finance. ua / ua / news / – / 363230 / do-2021-roku-chyslo-pidklyuchenyh-do-merezh-stilnykovogo-zvyazku-prystroyiv-dosyagne-28-mlrd-doslidzhennya.

Каждый 5-ый человек в мире владеет смартфоном, каждый 17-ый – планшетом [Електронний ресурс] – Режим доступа: https://vido.com.ua/article/7085/kazhdyi-5-chieloviek-v-mirie-vladieiet-smartfonom-kazhdyi-17-planshietom.

Окландер М.А. Маркетингові комунікації промислових підприємств в умовах інформаційної економіки : монографія / М. А. Окландер, І. Л. Литовченко, М. І. Ботушан. – К. : Знання, 2011. – 232 с.

Тренди didital-маркетинга на 2018-й [Електронний ресурс] – Режим доступа: https://www.imena.ua/blog/digital-marketing-trends-2018.

Фалгони Ж. 10 главных проблем цифрового маркетинга. [Електронний ресурс] / Жоан Фалгони. – Режим доступу: http: // therunet.com / articles / 923-desyat-glavnyh-problemtsifrovogo-marketinga.

Published
2019-12-31
How to Cite
Романенко, Л. (2019). ЦИФРОВИЙ МАРКЕТИНГ: СУТНІСТЬ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 23, 80-84. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/201