ВПЛИВ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ ПІДПРИЄМСТВА НА ВИБІР МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ

  • Василь Васильович Скупейко Львівський університет бізнесу та права https://orcid.org/0000-0003-0098-8357
  • Світлана Михайлівна Лихолат Національний університет “Львівська політехніка” https://orcid.org/0000-0002-0517-6852
  • Олена Борисівна Вознюк Львівський університет бізнесу та права https://orcid.org/0000-0002-3726-6051
  • Андрій Володимирович Грицайко Львівський національний університет ім. І.Франка https://orcid.org/0000-0003-2280-5099
Keywords: marketing activity, marketing strategies, stages of the enterprise life cycle, agricultural enterprise, priority organizational changes, competitiveness

Abstract

In modern conditions of management any domestic enterprise, incl. agricultural, aimed at meeting the needs of consumers and making a profit. Enterprises that have chosen the marketing concept of the business are studying the target market, the needs of potential consumers, the requirements for the quality parameters of the offered product, market prospects, demand for own products depending on the life cycle of the enterprise, opportunities for competitors, changes in prices and their seasonality, availability of specialists, etc. Only on the basis of the conducted researches does it decide on its own economic actions, depending on what stage of the life cycle the enterprise is in. And precisely to avoid possible losses it is necessary to avoid gaps between life cycles of the enterprise which are capable to lead it even to bankruptcy.

The article examines the life cycle processes of an agricultural enterprise and the factors that influence the choice of marketing strategy in order to ensure its competitiveness. There are outlined the marketing strategies that are appropriate for the agricultural enterprise depending on the stage of its life cycle. The directions of priority organizational changes of the strategic marketing management system depending on the form of agricultural enterprise management are described. The expediency of taking into account the stages of the company's life cycle in the process of choosing a marketing strategy is generalized.

Structural and functional component of improving the institutional and economic mechanism for ensuring the competitiveness of agricultural enterprises in the context of European integration is the rationalization of management of their strategic marketing, which involves the implementation of measures of financial, economic, organizational, production, intellectual and economic and social and economic nature. Aggregated structural model of strategic marketing management of agricultural enterprises is formalized on the basis of a closed cycle of such phased components as conducting market research, strategic marketing planning, harmonization of production and economic parameters of the enterprise with market needs, forming a strategic set of product-market portfolio and adjusting marketing. At the same time, it is expedient to differentiate and justify the strategy of marketing of an agricultural enterprise in the context of generally accepted basic stages of its life cycle, on the basis of observing such parity: market penetration strategy (creation stage), market expansion strategy (growth stage), market position strategy ) and a strategy for restructuring marketing business processes (the decline stage).

References

АмблерТ. Практичний маркетинг / Т. Амблер. -[пер.зангл.].— Спб.:Вид-воПітер (Серія: теорія та практика менеджменту), 1999.— 400 с.

Голубков Є. П. Марктеингові дослідження : теорія, методологія та практика / Є.П. Голубков. – М.: Вид-во «Фін-пресс», 2000. – 464 с.

Джоббер Д. Принципи та практика маркетингу / Давид Джоббер. – М. : Вільямс, 2000. – 134 с.

Діксон Пітер Р. Управління маркетингом / Пітер Р. Діксон. – [пер. з англ.]. – М. : ЗАО Вид-во «Біном», 2006. – 98 с.

Діхтль Є. Практичний маркетинг : навч. посібн. / Є. Діхтль, Х. Хершген. – [пер. з нім.]. – М. : Вища шк., 1996. – 132 с.

Котлер Ф. Маркетинг менеджмент : Экспресс-курс / Ф. Котлер; [пер. с англ. под ред. Ю. Н. Каптуревского]. – СПб : Питер, 2001. – 496 с.

Ламбен Ж.-Ж. стратегічний маркетинг / Ж.-Ж. Ламбен. – [пер. з франц.]. – С.-Пб. : Наука. – 56 с.

Мельник Ю.М. Маркетингові інструменти антикризового управління підприємством / Ю.М. Мельник // Маркетинг. Менеджмент. Інновації : [монографія] / за ред. д.е.н., професора С.М. Ілляшенка. – Суми : Папірус, 2010. – С. 505–516.

Швальбе Х. практика маркетингу для малих і середніх підприємств / Х. Швальбе. – [пер. з нім.]. – М. : Республіка, 1995. – 215 с.

Published
2019-12-31
How to Cite
Скупейко, В., Лихолат, С., Вознюк, О., & Грицайко, А. (2019). ВПЛИВ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ ПІДПРИЄМСТВА НА ВИБІР МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 23, 85-89. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/202