АНАЛІЗУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМНИЦЬКИЙ СТРУКТУР

  • С.В. Князь Національний університет “Львівська політехніка” https://orcid.org/0000-0002-7236-1759
  • Р.Р. Русин-Гриник Національний університет “Львівська політехніка” https://orcid.org/0000-0003-2895-6437
Keywords: competitiveness, commodity, competitiveness of goods, trade, retailer, monopolization

Abstract

Today, it creates such conditions for the functioning of economic entities in Ukraine, which face a large number of obstacles that have both political and macroeconomic underpinnings. In turn, the factors that have a negative impact on the financial and economic activities of domestic business structures include: military action in the east, the rapid devaluation of the hryvnia, the impossible predictability of inflation, the practical lack of effective reforms in the economic and political environment. The above factors contribute to the negative trend, which demonstrates the competitiveness of domestic business structures operating in the field of wholesale trade. This shows that a significant part of the products that are promoted through the national system of wholesale and retail trade enterprises are products that are produced abroad, ie imported. In our opinion, it is worth noting that in the conditions of the economic recession, which has gained momentum since 2012, the market is experiencing significant monopolization. This is becoming a negative phenomenon, which causes the displacement of powerful enterprises-monopolists of small and medium-sized businesses, which leads to a minimization of healthy competition in trade and, consequently, inflation in the country. Thus, the analysis of the dynamics of the level of competition in the field of wholesale trade, as well as the study of the competitiveness of domestic business structures becomes relevant.

The article analyzes the scientific and regulatory literature on the competitiveness of domestic business structures. The analysis of wholesale trade by business structures in the domestic market is carried out. It is reasonable that the change in the volume of trade that takes place in the market is highly correlated with the dynamics of GDP, which indicates the importance of trade for the rapid and rapid development of the domestic economy. It is determined that in recent years in this area of Ukraine's economy there is a strengthening of monopolization processes.

References

Чорна, М., 2010. Сучасні особливості розвитку роздрібної торгівлі України / М.В. Чорна // Соціально-економічні аспекти розвитку України в умовах конкурентного середовища: тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. – Первомайськ: ХДУХТ, 2010. – С. 191–192.

Исалова, М., Мамедова, Ф., 2009. Формирование эффективной организационной формы функционирования сетевой торговой фирмы / М.Н. Исалова, Ф.И. Мамедова // Транспортное дело России. – 2008. – № 4. – С. 27–35.

Языков, М., 2009. Формализация взаимоотношений субъектов экономической деятельности в сфере розничной торговли / М.С. Языков // Вестник непрерывного образования. – № 2. – С. 52–64.

Берман, Б., Эванс, Дж.Р., 2003. Розничная торговля: стратегический подход / Б. Берман, Дж.Р. Эванс. – М. : Вильямс. – 1184 с.

Ансофф, И., 2004. Стратегическое управление / И. Ансофф ; пер. с англ.; науч. ред. и авт. пред. Л.И. Евенко. – М. : Экономика. – 489 с.

Беспятых, В., 2000. Управление качеством и конкурентоспособностью продукции в АПК: дис. … д-ра экон. наук : 08.00.05 / В.И. Беспятых. – Киров. – 394 с.

Попов, Е., 1992. Услуги образования и рынок / Е. Попов // Российский экономический журнал. – № 6. – С. 43–49.

Фатхутдинов, Р., 2004. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А. Фатхутдинов. – М. : ИНФРА-М. – 312 с.

Інформаційний портал «Ліга. Бізнес». 2014. Топ-10 крупнейших украинских продуктовых ритейлеров / Ліга.Бізнес [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://biz.liga.net/all/fmcg/stati/2740497-top-10-krupneyshikhukrainskikh-produktovykh-riteylerov-.htm – 29.05.2014 р.

Ліга Закон. 2019. Пояснительная записка к проекту закона Украины от 15.09.2018 № 9000. [online]. Доступно: <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/GH6Y000A.html>

Бабіров Е.Х., Олійник А.М, Павленко О.П. 2017. Аналіз конкурентоспроможності торговельних підприємств-рітейлерів України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 13(1). – С. 8-13. [online]. Доступно: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_13%281%29__4>.

Найбільші українські торговельні мережі звинуватили у змові підвищити ціни // Gazeta.ua [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gazeta.ua/articles/economics/_najbilshi-ukrayinskitorgovelni-merezhi-zvinuvatili-u-zmovi-pidvischiti-cini/516367 – 16.09.2013 р.

Bazherina, K., Chernenko, O. and Afanasyeva, K. 2018. “Changes in consumer behavior in times of crisis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6281,.

Finance.ua. 2019. Купівельна спроможність українців – найнижча в Європі (дослідження). [online]. Доступно: <https://news.finance.ua/ua/news/-/460503/kupivelna-spromozhnist-ukrayintsiv-najnyzhcha-v-yevropi-doslidzhennya>.

РБК-Україна. 2020. Економічна спроможність українців суттєво впала у другій половині 2019 року. [online]. Доступно: <https://www.rbc.ua/ukr/news/ekonomicheskie-vozmozhnosti-ukraintsev-sushchestvenno-1578744468.html>.

RAU. 2020. Топ-7 платників податків у рітейлі України: АТБ, Епіцентр К, Сільпо, Metro, Ашан та інші. [online]. Доступно: <https://rau.ua/novyni/top-7-platnykiv-podatkiv-v-ritejli/>.

Published
2020-03-30
How to Cite
Князь, С., & Русин-Гриник, Р. (2020). АНАЛІЗУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМНИЦЬКИЙ СТРУКТУР. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 24, 14-20. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/232