ІДЕНТИФІКАЦІЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР МЕТОДОМ ЕКСПЕРТНИХ ОЦІНОК

Keywords: competitiveness, commodity, competitiveness of goods, trade, retailer, monopolization

Abstract

Competition as a phenomenon and the competitiveness of economic entities as a result of rational management decisions are the main features of a market economy. The intensification of competition in the direction of intensifying the struggle for resources and markets encourages entrepreneurs to seek such forms and mechanisms of their development that would provide them with certain competitive advantages. Familiarization with the analytical materials of a number of business entities allows us to say that despite the fact that, according to official statistics, in Ukraine registered on 01.12.2019, 1 million 346 thousand business entities, there is still no system , scientifically-based theoretical and methodological-applied provisions for the management of business structures on the basis of ensuring their competitiveness. A significant part of the products sold through the national system of wholesale and retail trade enterprises are products that are produced abroad, ie imported. In our opinion, it is worth noting that in the conditions of the economic recession, which has gained momentum since 2012, there is a significant monopolization of the market. This becomes a negative phenomenon, which causes the displacement of powerful monopoly enterprises of small and medium-sized businesses, which leads to a minimization of healthy competition in trade and, consequently, inflation in the country. Thus, the analysis of the dynamics of the level of competition in the field of wholesale trade, as well as the study of the competitiveness of domestic business structures becomes relevant.

The article analyzes the scientific and statistical information that characterizes the competitiveness of retailers. The analysis of wholesale trade by business structures in the Ukrainian market is carried out. The level of competition between enterprises is not as high as could be expected at the stage of analysis. The conducted expert analysis did not single out any clear leaders and outsiders in terms of competitiveness. There is a significant level of interdependence between the studied enterprises, which may be a consequence of monopolization processes.

References

Чорна, М., 2010. Сучасні особливості розвитку роздрібної торгівлі України / М.В. Чорна // Соціально-економічні аспекти розвитку України в умовах конкурентного середовища: тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. – Первомайськ: ХДУХТ, 2010. – С. 191–192.

Исалова, М., Мамедова, Ф., 2009. Формирование эффективной организационной формы функ¬цио¬нирования сетевой торговой фирмы / М.Н. Исалова, Ф.И. Мамедова // Транспортное дело России. – 2008. – № 4. – С. 27–35.

Языков, М., 2009. Формализация взаимоотношений субъектов экономической деятельности в сфере розничной торговли / М.С. Языков // Вестник непрерывного образования. – № 2. – С. 52–64.

Берман, Б., Эванс, Дж.Р., 2003. Розничная торговля: стратегический подход / Б. Берман,

Дж.Р. Эванс. – М. : Вильямс. – 1184 с.

Ансофф, И., 2004. Стратегическое управление / И. Ансофф ; пер. с англ.; науч. ред. и авт. пред. Л.И. Евенко. – М. : Экономика. – 489 с.

Беспятых, В., 2000. Управление качеством и конкурентоспособностью продукции в АПК: дис. … д-ра экон. наук : 08.00.05 / В.И. Беспятых. – Киров. – 394 с.

Попов, Е., 1992. Услуги образования и рынок / Е. Попов // Российский экономический журнал. – № 6. – С. 43–49.

Фатхутдинов, Р., 2004. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А. Фат¬хут¬динов. – М. : ИНФРА-М. – 312 с.

Інформаційний портал «Ліга. Бізнес». 2014. Топ-10 крупнейших украинских продуктовых ритейлеров / Ліга.Бізнес [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://biz.liga.net/all/fmcg/stati/2740497-top-10-krupneyshikhukrainskikh-produktovykh-riteylerov-.htm – 29.05.2014 р.

Ліга Закон. 2019. Пояснительная записка к проекту закона Украины от 15.09.2018 № 9000. [online]. Доступно: <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/GH6Y000A.html>

Бабіров Е.Х., Олійник А.М, Павленко О.П. 2017. Аналіз конкурентоспроможності торговель¬них підприємств-рітейлерів України. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 13(1). – С. 8-13. [online]. Доступно: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2017_13%281%29__4>.

Найбільші українські торговельні мережі звинуватили у змові підвищити ціни // Gazeta.ua [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gazeta.ua/articles/economics/_najbilshi-ukrayinskitorgovelni-merezhi-zvinuvatili-u-zmovi-pidvischiti-cini/516367 – 16.09.2013 р.

Bazherina, K., Chernenko, O. and Afanasyeva, K. 2018. “Changes in consumer behavior in times of crisis”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 4, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6281,.

Finance.ua. 2019. Купівельна спроможність українців – найнижча в Європі (дослідження). [online]. Доступно: <https://news.finance.ua/ua/news/-/460503/kupivelna-spromozhnist-ukrayintsiv-najnyzhcha-v-yevropi-doslidzhennya>.

РБК-Україна. 2020. Економічна спроможність українців суттєво впала у другій половині 2019 року. [online]. Доступно: <https://www.rbc.ua/ukr/news/ekonomicheskie-vozmozhnosti-ukraintsev-sushchestvenno-1578744468.html>.

RAU. 2020. Топ-7 платників податків у рітейлі України: АТБ, Епіцентр К, Сільпо, Metro, Ашан та інші. [online]. Доступно: <https://rau.ua/novyni/top-7-platnykiv-podatkiv-v-ritejli/>.

Published
2020-06-29
How to Cite
Князь, С., Русин-Гриник, Р., & Тимняк, З. (2020). ІДЕНТИФІКАЦІЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР МЕТОДОМ ЕКСПЕРТНИХ ОЦІНОК. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 25, 48-53. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/265