КОНВЕНЦІЯ ПРО ЗАХИСТ ПРАВ ЛЮДИНИ І ОСНОВОПОЛОЖНИХ СВОБОД ЯК ДЖЕРЕЛО АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВА

Keywords: Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, source of law, administrative law, practice of the European Court of Human Rights, international treaty.

Abstract

The protection of human rights and freedoms is the main task of the modern world order and is a core value for all countries that declared it to be in the UN Charter (1945) after the Second World War. Since then, the issue of human rights protection has a particular focus on international and international legal instruments at both global and regional levels. This question also relates to the subject of administrative law of Ukraine, especially as regards the interaction of private law with public administration. It is precisely in order to protect human and civil rights and freedoms from unlawful decisions of actions and inactivity of state authorities, bodies of local self-government, their officials and officials created a separate specialized branch of justice – administrative courts.

Providing a mechanism for the real protection of human rights and fundamental freedoms, and not just their declaration, is one of the main tasks of modern democratic legal states. At the same time, the rights that define the relationship between individuals and legal entities on the one hand and public administration bodies and the state play the role of the right on the other. This is one of the important components of the administrative law of Ukraine. The article examines the place of the 1950 Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms in the system of sources of administrative law of Ukraine. All the provisions of the European Convention concerning the possibility of their classification as sources of administrative law are analyzed. The special place taken by the European Convention in the system of sources of administrative law of Ukraine is substantiated. The application by national courts of the Convention should not be limited to mentioning a particular article of the Convention. This should be a profound analysis of the applicable norm taking into account the possible restrictions of the relevant human rights and freedoms.

References

Марченко О.О. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод як джерело адміністративного права. Порівняльно-аналітичне право. 2017. № 4. С. 181–184.

Protocol No. 16 to the Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (2013). European Court of Human Rights. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Protocol_16_ENG.pdf (дата звернення: 29.03.2018).

Шевчук С. Європейська конвенція про захист прав людини та основних свобод: практика застосування та принципи тлумачення у контексті сучасного українського праворозуміння. Практика Європейського суду з прав людини. Рішення. Коментарі. 1999. № 2. URL: http://eurocourt.in.ua/Article.asp?AIdx=416. (дата звернення: 27.03.2018).

Головатий С. Нові можливості щодо захисту прав людини в Україні. Практика Європейського суду з прав людини. Рішення. Коментарі. 1999. № 1. С. 11–18.

Рабінович П.М. Механізм забезпечення прав і свобод людини та принципів законності в Україні. Право України. 2008. № 6. С. 14–18.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод / Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_004 (дата звернення: 25.03.2018).

Human Rights Act 1998 (c. 42) / legislation.gov.uk. URL: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/1998/42/data.pdf (дата звернення: 25.03.2018).

European Convention on Human Rights Act 2003 / electronic Irish Statute Book. URL: http://www.irishstatutebook.ie/eli/2003/act/20/enacted/en/print.html (дата звернення: 25.03.2018).

Rights Brought Home: the Human Rights Bill: presented to parliament by the Secretary of State for the Home Department by Command of Her Majesty / Gov.uk. URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/263526/rights.pdf (дата звернення: 29.03.2018).

Адміністративна юстиція України: проблеми теорії та практики. Настільна книга судді / за заг. ред. О. М. Пасенюка. Київ: Істина, 2007. 608 с.

Постанова Широківського районного суду Дніпропетровської області від 30 січня 2015 року. Справа № 197/69/15-п / Єдиний державний реєстр судових рішень. URL:http://reyestr.court.gov.ua/Review/42753990# (дата звернення: 29.03.2018).

Банчук О.А., Куйбіда Р.О. Вимоги статті 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод до процедури здійснення судочинства. Київ: ІКЦ "Леста", 2005. 116 с.

Постанова Веселівського районного суду Запорізької області від 30 квітня 2015 року. Справа № 313/496/15-а / Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/51815012 (дата звернення: 29.03.2018).

Погорецький М., Гриценко І. Право на справедливий суд. Вісник Київського національного університету імені Тарас Шевченка. Юридичні науки. 2012. Вип. 91. С. 4–8.

Вєрєнцов проти України: заява № 20372/11, 11 квітня 2013 р. / Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/974_945/page. (дата звернення: 29.03.2018).

Published
2018-12-12
How to Cite
Решота, В. В. (2018). КОНВЕНЦІЯ ПРО ЗАХИСТ ПРАВ ЛЮДИНИ І ОСНОВОПОЛОЖНИХ СВОБОД ЯК ДЖЕРЕЛО АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВА. Scientific Notes of Lviv University of Business and Law, 19, 240-245. Retrieved from https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/81